Bikes
30.6.25

DJI Avinox Drive System Review: Waarom dit aandrijfsysteem de hele e-MTB wereld op z'n kop zet

Het Avinox drive system is simpelweg de beste EMTB-motor die er te krijgen is.

DJI Avinox Drive System Review: Waarom dit aandrijfsysteem de hele e-MTB wereld op z'n kop zet

DJI Avinox Drive System Review:

Je zult het niet geloven, maar hier zit de DJI Avinox Drivesystem in met een maar liefst 800 Watt Batterij!

Zo stil als een drone. Zo krachtig als een bulldozer. Maak kennis met het DJI Avinox Drive System (of zoals sommigen het noemen: Avniox Drivey System of Avinox M1 Drive System). Wat je voorkeur ook is qua spelling, je gaat deze naam vaker horen dan "ketting gekraakt" in een bikepark.

Wacht even... DJI? Die van de drones?

Avinox klink ook een beetje als vliegen...

Ja. Die. Terwijl de rest van de industrie aan het discussiëren was over 85 Nm of 95 Nm koppel, dropte DJI hun Avinox M1 Drive System alsof het een next-gen raket was. Het resultaat? Een krankzinnig lichte (2.5 kg) motor die tot wel 1000 watt piekvermogen levert. Ja, je leest het goed. Duizend. Watt.

De kracht: Wat doet 'ie eigenlijk?

Het DJI Avinox Drive System draait op steroïden – maar dan legaal. In de normale modus krijg je 850 watt en 100 Nm koppel. Zet je ‘m in boost, dan krijg je 1000 watt en 120 Nm. En dat alles terwijl je je voeten nog amper op de pedalen hebt gelegd. Vanaf slechts 50 watt input begint hij al los te gaan als een losgeslagen wasmachine op de turbo-stand.

Dyno-test: Wetenschap, zweet en wow

Wij zetten de Avinox M1 Drive System op de testbank. Versie december 2024 draaide meer dan 40 minuten op volle bak zonder hapering. Bosch? Shimano? Die zakken na 12 minuten al in als een natte pannenkoek.

Boostmodus: Party on your pedals

Je kunt de boostmodus handmatig inschakelen en zelfs permanent boost rijden sinds de laatste update. Totdat je ketting explodeert of je lachspieren het begeven.

Hitteprobleem? Niet met DJI

Oude software: shutdown. Nieuwe software: probleem opgelost. Zelfs na 40 minuten bij 250 watt input blijft de motor koel als een komkommer in de koelkast. En dat in een 36V systeem. DJI weet hoe je dingen koel houdt – drones vallen ook liever niet uit de lucht.

Actieradius: It’s complicated

Verbruik? Actieradius? Tja... dat hangt af van je banden, ondergrond, windrichting en of je ontbijt goed gevallen is. Wat we wél weten: meer power = sneller lege accu. Wil je verder rijden? Dan niet als een idioot in Turbo of Boost blijven raggen. Zet 'm op Eco of Auto en hou het zen.

Cadans: Hoog = Goed

De Avinox M1 Drive System houdt van cadans. Trap je 120 RPM? Prima! 130 RPM? Beter! Shimano valt daar juist stil alsof ‘ie een platte band heeft. DJI blijft stuwen alsof je op warp speed zit.

App: Speel ermee

De DJI Avinox app is een speeltuin voor tech-nerds. Maximaal koppel instellen? Kan. Vermogen afstellen? Zeker. Overrun aanpassen? Absoluut. Je kunt zelfs Trail- en Auto-modi dynamisch instellen met ranges van 1 tot 15. Wat een tijd om te leven.

Cut-off gedrag: Elegantie in techniek

Bij 25 km/u bouwt het systeem langzaam af. Geen abrupte muur zoals bij Bosch. Het voelt... tja, menselijk. Alsof de motor fluistert: “Ik laat het nu even aan jou over.”

Opladen: Supersonisch

Ook sneller laden doe je met het DJI Avinox Drive System

Elke Amflow PL Carbon (de enige fiets met dit systeem) wordt geleverd met een GAN 12A lader. Vergelijk: Bosch = max 4A. DJI = lunchpauze laden = vol na een broodje kaas. Andere merken mogen zich diep gaan schamen.

Geluid: Fluisterstil (bijna)

Op lage modi is hij stil. In turbo hoor je een elektronisch zoemgeluid, maar absoluut niet storend. Iets rammelends? Ja, een beetje, maar meestal zijn je banden of wind in je oren harder. Geen dealbreaker dus.

De fiets: Unno Mith Pro

En ja, deze raketmotor zit bij ons alleen nog maar op de Unno Mith Pro. We zijn bezig om ook Amflow Dealer te worden maar zij richten zicht eerst nog op wat andere landen. Licht, wendbaar, speels. Alleen: vraag ons even hoe je het Avinox Drive Systeem moet unlocken... ja, ook dat kun je eenvoudig zelf doen! Aanrader dus. Oh, en de achtervering voelt soms wat hard. Maar dat vergeef je ‘m zodra je omhoog vliegt als een raket.

Display & Remote: Luxe op het stuur

oke, de foto is misschien geen 10, maar het touchscreen is zeker een 11!

Even een foto van DJI.. die zijn daar ook weet beter in...

Mat scherm. Touch werkt met natte vingers. En handschoenen. Wat wil je nog meer? Dit is hoe high-end e-MTB-bediening hoort te zijn in 2025.

Afsluitend: Mind = blown

Het DJI Avinox Drive System is niet alleen krachtig – het is vernieuwend. Snel laden. Slimme app. Stil. Licht. En dat allemaal van een merk dat tot voor kort nog dronevideo’s maakte van je mountainbikerit. Of je het nu de DJI Avinox Drive System noemt, het Avniox Drivey System of het Avinox M1 Drive System – één ding is zeker:

DJI heeft de lat hoger gelegd. Véél hoger.

Dus Bosch, Shimano en co... tijd om uit die comfortzone te komen. Want DJI is geland – en dat is geen dronegrapje.

Ja, de onderkant is ook altijd héél interresant!

Dan nog even voor de echte nerds zoals ik....

DJI Avninox M1 drive system

Het DJI Avox M1 Drive System integreert DJI’s kern-elektromechanische technologieën die in de loop der jaren zijn opgebouwd, en levert ultrastille, krachtige ondersteuning in een compact ontwerp.

Innovatie begint bij ontwerp.
De Avox M1 Drive Unit maakt gebruik van een lichtgewicht en compact planetaire tandwieloverbrenging die een overbrengingsverhouding van bijna 40:1 bereikt om een piekvermogen van 850 watt te leveren. De motor is geoptimaliseerd voor efficiënte, langdurige werking onder typische omstandigheden voor mountainbiken, dankzij het verbeterde ontwerp van de magneet en wikkelingen. De stator gebruikt een gesegmenteerde kernstructuur waarbij elke kern is verbonden via pen-en-gatverbindingen. Dit verhoogt de wikkelingsdichtheid en vereenvoudigt het wikkelproces. De rotor bevat high-performance permanente magneten, wat de efficiëntie van de motor verhoogt.

De tandwielkast van de drive unit bestaat uit twee fasen van tandwielen:

  • De eerste fase maakt gebruik van een samengestelde planetaire tandwielset bestaande uit een zonnewiel, drie dubbellaagse planetaire tandwielen, een planeetdrager en een ringwiel.
  • De tweede fase bestaat uit een paar tandwielen met parallelle assen.

Het oorspronkelijke vermogen wordt in twee stappen getransformeerd naar een hoog koppel door de tandwielverhoudingen.

In de eerste fase bevat elk van de drie dubbellaagse planetaire tandwielen een groot tandwiel van polymeer en een klein metalen tandwiel.
De grote polymeertandwielen grijpen in op het zonnewiel en realiseren de eerste koppelversterking. Ze zijn gemaakt van een lichtgewicht polymeermateriaal met uitstekende duurzaamheid, wat slijtage vermindert, de levensduur verlengt en geluid tijdens bedrijf reduceert.

Bovendien zijn alle planetaire tandwielen voorzien van schuine vertanding, met zorgvuldig ontworpen hoeken om axiale krachten tegen te gaan, wat de belasting verdeelt en geluid verder vermindert. De kleine metalen tandwielen grijpen in op een vaste ringtandwiel en drijven via hun rotatie de planeetdrager aan om rond het zonnewiel te draaien – dit voltooit de tweede koppelversterking. De planeetdrager is gemaakt van een lichtgewicht legering via een geïntegreerd productieproces, wat zorgt voor hogere precisie, minder gewicht en verbeterde stijfheid voor de eerste fase.

De tweede fase bestaat uit twee metalen tandwielen met parallelle assen. Het kleine tandwiel is bevestigd aan de planeetdrager en draait ermee mee, waardoor het grote tandwiel wordt aangedreven en de laatste koppelversterking wordt voltooid.

De motorondersteuning en de trapkracht van de fietser komen samen om via een eentrapskoppeling de stalen uitgaande huls aan te drijven. Deze brengt vervolgens het vermogen over op het achterwiel via het kettingblad en de ketting, waardoor elektrisch ondersteund fietsen mogelijk wordt.

Elk onderdeel is zorgvuldig geplaatst in de geavanceerde technologie van de Avox M1 Drive Unit om uitstekende ondersteuning te leveren in een compact ontwerp.

DJI doorbreekt grenzen met vindingrijkheid, om indrukwekkende kracht te leveren in een compact systeem – en zo de toekomst van fietsen vorm te geven.